Spa is het zat dat het kostenstijgingen de afgelopen jaren niet kon
doorberekenen in de prijzen die supermarkten bereid waren te betalen.
Dat schrijft Het Financieele
Dagblad.
Supermarkten stunten graag met prijsacties met Spa. Mede daarom willen ze zo
goedkoop mogelijk inkopen. Spa is dat nu zat en verhoogt nu eenzijdig de
prijzen. Daarover is niet te onderhandelen, zegt Marc du Bois in het FD. Du
Bois heeft 92 procent van de aandelen van het Belgische familiebedrijf.
Volgens Du Bois komt de prijsstijging in feite neer op een verhoging van 3
procent per jaar. De afgelopen vijf jaar waren de prijzen namelijk niet
veranderd, terwijl Spa wel fors hogere kosten had voor energie,
vruchtensappen en duurzame verpakkingen. Spa wil die nu goedmaken.
Aandeel Spa onder druk
Spa zou een marktaandeel hebben van zo’n 40 procent op de Nederlandse markt
voor bronwater. Dat aandeel staat overigens wel onder druk door de eigen
merken van supermarkten.
Met de forse prijsverhoging neemt Spa een groot risico: in Nederland domineren
slechts enkele supermarkten de inkoop. Albert Heijn en de inkoopcombinaties
Super Unie (onder andere Plus) en Bijeen (Jumbo, C1000) zijn samen goed voor
pakweg 85 procent van de markt. Een anonieme inkoper zegt in het FD: "Voor
zo'n merk dat er de laatste tijd niet sterker op is geworden, is het lastig
om een grote broek aan te trekken. Het is niet onmisbaar op het schap."
Nederland is goed voor zo'n 37 procent van de omzet van Spa.
Nederlanders drinken overigens relatief weinig bronwater: zo'n 21,5 liter per
jaar. Belgen drinken vijf keer meer en Duitsers zelfs acht keer.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl